Wij vinden onderwijs ontzettend belangrijk. Wij helpen niet alleen leerlingen/studenten, maar ook leraren en onderwijsinstanties. Er komt een behoorlijke grote uitdaging aan. Lees hier het verhaal van Dr. Benson Njorogo.
"In Kenia zullen in januari 2026 leerlingen uit klas 10 overstappen naar het senior secondary education-niveau binnen het Competency Based Curriculum (CBC). Op dat moment kiezen zij een van drie specialisatierichtingen:
Het Basic Education Curriculum Framework (BECF) beschrijft daarnaast een opbouwend leertraject voor leerlingen met speciale onderwijsbehoeften. Zij starten met een basisfase met ondersteunende interventies, daarna volgen de intermediaire en voor-beroepsgerichte fasen, en uiteindelijk de beroepsgerichte specialisatie. Dit traject moet hen uitrusten met praktische, digitale en levensvaardigheden, zodat ze zelfstandig kunnen functioneren en voorbereid zijn op werk.
Toch is er binnen dit traject een groot tekort aan docenten in verschillende beroepsrichtingen. Dit geldt voor traditionele ambachten zoals weven, leerbewerking, kleermaken, borduren en voedselverpakking, maar ook voor landbouwvaardigheden als akkerbouw en veeteelt.
Ook in technische vakgebieden – waaronder timmerwerk, lassen, loodgieterij, metselwerk en metaalbewerking – is er een tekort aan leerkrachten. Hetzelfde geldt voor creatieve en uitvoerende kunsten zoals muziek, decoratie en beeldende kunst.
Zelfs dienstgerichte sectoren zoals kappersvak, schoonheidsverzorging, huishoudkunde en wasserij hebben te weinig opleiders. En in moderne vakgebieden zoals fotografie, druktechniek, elektronica-reparatie en bloementeelt is het tekort eveneens groot.
Deze tekorten bedreigen het hoofddoel van het CBC: leerlingen voorbereiden “op werk en op het leven.”
Vraag en aanbod
Aan de kant van het aanbod is het beeld zorgwekkend.
Van de 20.786 aanmeldingen voor de Teacher Training Colleges (TTC’s), werden slechts 11.636 studenten geplaatst.
Daarvan begonnen 10.800 aan de Diploma in Primary Teacher Education (DPTE) en slechts 836 aan de Diploma in Secondary Teacher Education (DSTE).
De kloof tussen vraag en aanbod is dus groot. Terwijl de Keniaanse scholen dringend duizenden leraren nodig hebben voor STEM- en beroepsgerichte vakken, blijven de meeste studenten kiezen voor de traditionele kunst- en wetenschapsrichtingen. Daardoor zijn de technische en creatieve vakken sterk ondervertegenwoordigd.
Zoals een onderwijsleider het verwoordde:
“Leraren zijn niet enkel uitvoerders van beleid, maar mede-vormgevers van verandering.
Wij zetten ons onverzettelijk in voor het recht van ieder kind om te leren.
De VN-aanbevelingen over het lerarenberoep zijn ons kompas:
Leraren moeten mee vormgeven aan het curriculum, de didactiek en het beleid.
Leraren moeten de toekomst helpen bepalen.”
Vrij naar Dr. Benson Njoroge van Mount Kenya University